E-learning gyakori kérdések
Nem tudok bejelentkezni az E-learning felületére. Mit tegyek?
Az E-learninget ugyanazzal a felhasználónévvel (Neptun-azonosítóval vagy SZIE-azonosítóval) és jelszóval érik el az Egyetem polgárai, mint a többi központi azonosítást használó szolgáltatást (pl. webmail, eduroam, honlapok, központi géptermek). Ha jelszava elavult, lépjen be a joker.szie.hu oldara és ott módosítsa régi jelszavát. Ha a fentiek alapján nem sikerül a belépés, jelezze a problémát az Informatikai Igazgatóság helpdesk szolgálatán, a helpdesk@szie.hu címen.
Hol találom a saját kurzusaimat?
Amikor az e-learning portálra bejelentkezik, az Kezdőoldalra kerül. A bal oldali blokkban találja a Kurzusait (maximum 15-öt), illetve ha az Irányítópult oldalra navigál, ott megtalálja mindeniket, a korábbi félévieket is. A Kurzusaim /Folyamatban levő kurzusok között találja az aktuális félévi kurzusokat, melyekbe beiratkozott, a Kurzusáttekintés: Korábbi opcióval pedig a régebbi kurzusokat.
Hallgató vagyok, egy kurzust keresek, de nem találom az e-learning felületen. Mit tegyek?
Nézze meg a Neptun üzeneteket, illetve az egyetemi levelezőrendszer postaládáját, hátha üzent már az oktató. Ha nem talál ilyen emailt, a kurzus keresés mezőbe írja be a kurzus címét, vagy neptun kódját. Több találat esetén figyeljen az évszámra, tanár nevére, tagozatra, stb., mindenre, amiből kiderülhet, melyik az a kurzus, amelyikbe be kell iratkoznia. Ha nem egyértelmű, vagy nincs találat, akkor az oktatótól érdeklődjön.
Hallgató vagyok, beléptem a kurzusba, de én mást látok benne, mint a csoporttársam. Hogyan lehet ez?
Ha mást lát a kurzusban, mint a csoporttársa, akkor minden bizonnyal nem ugyanabba a kurzusba vannak bejelentkezve. Ellenőrizzék le a kurzus linkjét, pontos címét, helyét, biztos van eltérés. Valamelyikük nem a megfelelő kurzusba iratkozott fel.
Tanárként hogyan vehetem fel kollégáim szerkesztő tanári jogosultsággal a kurzushoz?
E-mailben jelezze kérését az elearning@szie.hu címen a kurzus linkjének vagy címének, valamint a kollégák nevének (esetleg SZIE-azonosítójuk) megadásával. Az oktatónak legalább egyszer be kell jelentkeznie a portálra, hogy fiókja létesüljön, és felvehető legyen a kurzusba.
Hogyan iratkoztatom be a hallgatókat a kurzusba?
A kurzusba a hallgatók saját maguk iratkozhatnak be, ha megkapják a kurzus linkjét, vagy címét, és ha van, a beiratkozási kulcsot. A kurzus linkjének megadásával a legpontosabb azonosítani a kurzust. Ha a linket elküldi az oktató a Neptunban a hallgatóknak, az e-learning portálra való bejelentkezés után a megkapott linkre való kattintással, vagy link bemásolásával a kurzus feliratkozó felületére jutnak a hallgatók. A kurzus teljes címének megadásával is rá tudnak keresni a felhasználók a Kurzus keresése mezőben az adott kurzusra. Azonban a keresés néha több eredményt adhat ki, ilyenkor figyelni kell, hogy a találati listából a megfelelőt válassza a beiratkozni szándékozó felhasználó.
Hogy néz ki a kurzus linkje ?
"https: //elearning.szie.hu/course/view.php?id=xxxx" (ahol az xxxx egy négyjegyű szám, mely minden kurzusnál egyedi).
Mi az a beiratkozási kulcs és mire jó?
Ha egy kurzusnak van beiratkozási kulcsa, akkor csak azok a hallgatók iratkozhatnak be a kurzusba, akik megkapták ezt a kulcsot. Ha minden kurzusnak lenne beiratkozási kulcsa, elkerülhető lenne, hogy nem megfelelő kurzusba iratkozzanak, más tagozat, vagy egy régi, korábbi félévben meghirdetett kurzusba.
Szerkesztő tanárként hogyan állíthatom be a beiratkozási kulcsot?
Adminisztráció blokk / Felhasználó / Beiratkozási módszerek / Saját beiratkozás (Tanuló) sorban a fogaskerékre kell kattintani (szerkesztés), majd oda kell beírni a beiratkozási kulcsot. Ezután nyomni kell egy entert, majd az oldal alján a változások mentése gombot.
Kérdésem van az E-learning használatával kapcsolatosan. Hova küldhetem kérdésemet? Milyen adatokat kell megadnom a hatékony segítséghez?
Az elearning@szie.hu címre lehet a kérdéseket küldeni. Minél több konkrét adatot célszerű megadni. A kurzus linkje vagy a feladat, amelyhez a kérdés kapcsolódik, mindenképp szükséges.
Van egy új, üres kurzus, melyben szerkesztő tanár vagyok. Mire használhatom ezt a kurzust?
A kurzus nagyon sok mindenre használható, és az a jó, hogy egyben lehet kezelni az egészet:
- Tananyagmegosztás dokumentumok (pl. pdf, ppt) képek, videók, internetes linkek feltöltésével.
- Az oktató a tanulóknak elvégzendő munkát (beadandó, szorgalmi, vagy házi feladatot stb.) írhat elő, melyet a tanulók valamilyen fájl formában feltölthetnek (online szöveg, videó, hanganyag is beküldhető ezzel a funkcióval). Az oktató letöltés nélkül osztályozhatja a beadott feladatokat. Az osztályozásról a tanulók visszajelzést kapnak. Plágium-ellenőrzés (Urkund) is kapcsolható hozzá.
- A tesztmodullal a tanár feleletválasztós, igaz-hamis, párosító, esszé és más típusú kérdéseket tartalmazó teszteket állíthat össze gyakorlás vagy vizsga céljából, legtöbb esetben automatikus osztályozással.
- Fórum (aszinkron beszélgetés), Csevegés (a résztvevők a weben keresztül valós időben beszélgetést folytathatnak a kurzus résztvevői).
- Hallgatók tevékenységének nyomon követese, pontok, eredmények adminisztrálása.
- Virtuális osztályterem, élő előadás, szóbeli feleltetés.
Hogyan tudom elkezdeni a kurzus felületén a szerkesztést?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Eztán érdemes 3-4 új témát hozzáadni az üres kurzushoz a Témák hozzáadása gombbal. A témák nevét át is írhatja a ceruza ikonra kattinva, a szöveg begépelésével, majd az enter billenytűre való kattintással. A tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a kurzus tartalommal való feltöltését.
Létrehoztam egy új tevékenységet a kurzusomban, de nem szeretném, hogy a hallgatók lássák, mielőtt teljesen kész. Hogyan rejthetem el?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. A tevékenység sorában a Szerkesztés lenyíló menüben az Elrejtésre kattinva lehet elrejteni/ Mutatni gombbal pedig újra láthatóvá tenni a tevékenységet.
Oktatóként kérdésem van a kurzus szerkesztésével, tevékenységekkel kapcsolatosan. Hova küldhetem kérdésemet? Milyen adatokat kell megadnom a hatékony segítséghez?
Az elearning@szie.hu címre írt levélben lehet a kérdéseket feltenni. Minél több konkrét adatot célszerű megadni, a kurzus linkje, feladat, melyhez a kérdés kapcsolódik, mindenképp szükséges. Ha általános a kérdés, a Fórumban is fel lehet tenni, az E-learning használata oktatóknak kurzusban.
Több kollégával oktatunk egy kurzusban6 és a hallgatókat eszerint csoportosítottuk. Hogyan adminisztrálhatom külön a saját csoportomhoz tartozó hallgatókat?
A kurzus beállítások szerkesztésénél meg kell változtatni a Csoportok beállítását. A kurzus beállítások szerkesztésénél meg kell változtatni a Csoportok beállítását, ezután elérhető lesz a csoport választása a tevékenységeknél.
Hogyan tudok pdf fájlokat megosztani a kurzusomban?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Eztán érdemes egy új témát hozzáadni az üres kurzushoz, ha nincs ilyen, a Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a kurzus tartalommal való feltöltését. A felbukkanó ablakban lehet választani a lehetőségek közül, Mind/Tevékenységek/Tananyag.
A Tananyag /Oldal, vagy Tananyag alkalmas lehet egy Pdf megosztására. A Tananyagnál címet kell megadni, majd 1 db pdf-et feltölteni., oldal alján menteni. Annyi tananyagot kell beszúrni, ahány pdf van. Ha nagyon sok feltöltendő pdf van, ajánlatos a Mappát választani, oda egyszerre több pdf is feltölthető.
Ha figyelni szeretnénk a hallgatók aktivitását (teljesítést) a tananyaggal kapcsolatban, akkor a Tevékenység/Tananyagot alkalmazzuk, és a kurzus beállításainál kapcsoljuk be a teljesítés követését.
Hogyan tudok beadandóknak felületet létrehozni?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Ezután, ha még nincs, érdemes új témát hozzáadni az üres kurzushoz a Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a beadandó felület létrehozását. Ki kell választani a Tevékenységek közül a Feladat-ot. Hozzáadásával a feladat beállításai felületre jut, itt lehet megadni a címét, határidőket, a leadás módját (egyszeri, vagy többszöri), egyéb paramétereket.
Itt lehet kikapcsolni az Urkund szövegegyezőség vizsgálatot is, mely alapesetben minden feltöltött dokumentumot ellenőriz. A képként feltöltött feladatoknál viszont hibajelzést fog küldeni, mivel csak szöveges dokumentumokat tud ellenőrizni az Urkund. Az vizsgálat eredményét a % pontra való kattintással lehet megnézni. Javasoljuk az Urkund vizsgálat kikapcsolását minden olyan esetben, amikor a plágium vizsgálat nem végezhető el a feladat jellege miatt.
Hol követhetem a beadott feladatokat?
A Kurzus oldalán a Feladat nevére való kattintással felnyílik egy oldal, amelyben a Leadott munkák megtekintése szövegre kattintva eljutunk az eredmény oldalra. Itt tanulónként követhető a leadás ideje, megtekinthető a munka, és a szövegegyezőség % pontja, mely számra való kattintás az Urkund felületén a részletes eredményhez vezet. A Pont gombra kattintva online megjeleníthetjük, pontozhatjuk a feladatot, megjegyzést is írhatunk, stb. Adott típusú fájlokat (pl. word, jpeg, txt, png, pptx, stb), pdf-fé konvertálja egy plugin és pdf-ben jeleníti meg a dolgozatot a felületen. Ha több fájl került feltöltésre, akkor összefűzi őket egy pdf-fé.
Beállíthatok szövegegyezőség vizsgálatot a feladatokhoz?
Az Urkund plágium-ellenőrző segédprogram alapesetben be van kapcsolva minden Feladat tevékenységben. A beállítások szerkesztésénél kikapcsolható, ha nincs szükség rá a feladat jellegéből adódóan. Mindenképp érdemes kikapcsolni, ha rajzok, kézzel írott lapok telefonnal lefotózott képek feltöltését várjuk a hallgatóktól.
A beadandó feltöltésekor felkiátójeles Urkund hibaüzenetet kapok. Mit jelent ez?
Ha a beadandó nem tartalmaz szöveget, amelyet az Urkund plágiumvizsgáló rendszer ellenőrizni tud, akkor ez a felkiátójeles hibaüzenet jelzi a vizsgálat sikertelenségét. A beadandó ettől függetlenül az oktató számára elérhető.
Hogyan tudok tesztet, írásbeli vizsga felületet létrehozni?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Ezután, ha még nincs, érdemes új témát hozzáadni az üres kurzushoz a Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a teszt felület létrehozását. Ki kell választani a Tevékenységek közül a Teszt-et. Hozzáadásával a teszt beállításai felületre jutunk. Itt lehet megadni a címét, határidőket, egyéb paramétereket, oldal alján mentés. Az Elearning használata oktatóknak e-learning kurzusban, amely minden oktató számára hasznose-learning útmutatókat tartalmaz, részletes leírást lehet találni a teszt beállításaihoz.
Hogyan adhatok kérdéseket a teszthez?
A teszt nevére kattintás után az Adminisztráció blokkban a Teszt szerkesztése megnyitásával kérdéseket lehet a tesztbe beemelni a Kérdésbankba előzetesen feltöltött kérdések közül. Ez történhet véletlenszerű választás útján, vagy a kérdések konkrét kiválasztásával, vagy vegyesen is.
Hol található a Kérdésbank?
Az Adminisztráció blokkban. Érdemes a kérdéseket kategóriákba szervezni, hogy a tesztekbe való beemelésnél jól működjön a véletlenszerű, vagy konkrét kérdések hozzáadása. Ha véletlenszerűen adunk a teszthez kérdéseket, érdemes az elérhető pont szerint kategorizálni azokat, amennyiben nem mind azonos pontszámot érnek.
Hogyan adhatok hozzá új ketegóriákat a kérdésbankhoz?
Adminisztráció blokk/ Kérdésbank / Kategóriák / Kategória hozázáadása a kategória nevének beírásával és a felettes kategória megválasztásával.
Hogyan adhatok kérdéseket a kérdésbankhoz?
Egyenként is hozzáadható kérdés a kérdéstípus megválasztásával, vagy táblázatból tömeges feltöltéssel. Az E-learning használata oktatóknak részletes leírást tartalmaz a kérdések létrehozásáról.
Milyen típusú kérdéseket hozhatok létre?
Sokfélét: igaz-hamis, párosító, feleletválasztós egy, vagy több jó válasszal, kiegészítő beépített válaszos, esszé, számjegyes, képrehúzás, számításos, stb. Az esszé típusú kérdést kézzel kell pontozni, a többi típus pontozása automatikus. Az automatikusan elért pontokat kérdésenként felül lehet írni szükség esetén. Az esszénél lehet online kitöltést és/vagy fájlfeltöltést is választani a kérdés megválaszolásához
Feltölthetek képeket is a kérdésekhez?
Igen. A Kérdés szövege mezőbe a Kép beszúrása ikon segítségével, a képek méretének beállításával. Fontos: Ha a kérdésbankot ezután más kurzusba is szeretnénk importálni, akkor a Moodle XML formátumot kell majd választani az export/importáláshoz, amely a legtöbb kérdéstípus importálására alkalmas, feltöltött képekkel, beállított pontszámokkal együtt.
Hogyan állíthatok be időkorlátot az egyes kérdésekre a tesztben?
A kérdésekre nem lehet külön időkorlátot beállítani, csak a tesztre. Az alábbi eszközökkel azonban el lehet érni, hogy a hallgatók megértsék, hogyan kell számolniuk az egyes kérdésekre fordított idővel, hogy időben befejezhessék a tesztet:
Állítsa össze a tesztet az összes kérdéssel. Állítsa a tesztet lapozásra "egy kérdés oldalanként". Magyarázza el a teszt bevezetésében, hogy a hallgatónak X perce van arra, hogy válaszoljon az egyik típusú kérdésre; Y perc a másik típusúra , stb. A hosszabb időt igénylő kérdés szövegében említse meg újra az ajánlott időt, amelyet a felhasználónak az adott kérdés megválaszolására kell fordítania.
Nem tudom, mit rontottam el a tömeges kérdésfeltöltéssel. Mi lehet az oka, hogy nem sikerült?
Az E-learning használata oktatóknak részletes leírást tartalmaz a kérdések létrehozásáról. Ha kész az excel táblázat, el kell menteni UTF8 pontosvesszővel tagolt fájként, vagy átmásolni a szerkesztett tartalmat egyensen UTF8 kódolású text fájlba. A kérdéseket mindig üres sor válassza el egymástól. Le kell ellenőrizni, hogy nem került bele semmilyen plusz karakter. A kérdésbankba az ilyen fájlt GIFT formátum választásával kell importálni. Amennyiben nem sikerül, segítséget kérhet az elearning@szie.hu címen.
Egyik kurzusomban létrehoztam a kérdésbankot, és szeretném egy másik kurzusomban is használni. Hogyan másolhatom át egyikből a másik kurzusba?
1. Le lehet menteni saját gépre a kérdésbankot, vagy annak egy részét az Adminisztráció /Kérdésbank /Exportálás funkcióval, a Moodle XML formátumot kiválasztva. A cél kurzusban az Adminisztráció /Kérdésbank /Importálás során szintén a Moodle XML formát kell választani.
2. Át lehet importálni a forráskurzusban megtalálható tesztet a kurzusban létrehozott teljes kérdésbankkal együtt. Ehhez a célkurzus / Kurzus /Adminisztráció/Importálás funkciót kell használni, kiválasztva a forráskurzust, és annak importálandó elemeit. Nagyon fontos pontosan kijelölni az importálandó tesztet, és kizárni az importálásból minden egyéb tartalmat. Ehhez segítséget kérhet az elearning@szie.hu címen.
Egy tesztben létrehoztam több kérdést, de mégsem találom a kérdésbankban.
Ha a tesztben hoztuk létre a kérdéseket új kérdés hozzáadásával, és nem a Kérdésbankban, akkor ezek a kérdések csak úgy érhetők el, hogy a Teszt felületéről közelítjük meg a Kérdésbankot, nem a kurzus felületéről.
Hol követhetem a teszt eredményeit?
A Kurzus oldalán a teszt nevére való kattintással felnyílik egy oldal, amelyben a "Próbálkozás: xx" zöld linkre kattintva eljutunk az eredmény oldalra. (xx - a leadott próbálkozások számát mutatja, ha ez 0, akkor nem volt még leadott teszt). Itt követhető a leadás ideje, megtekinthető a munka, ponteredmények, érdemjegy. Továbbá az Adminisztráció /Teszt kezelése /Eredmények/Pontok -ra való kattintással is előhozható az eredménytáblázat, illetve az Adminisztráció /Teszt kezelése /Eredmények/Válaszok-kal a megjegyzések is előhozhatók. A Bal oldali Navigációs blokkban a Pontok menűben az egész kurzusra vonatkozó eredményeket lehet megtekinteni, minden tevékenységre, és kurzus szintű összegzéssel az utolsó oszlopban.
Hogyan tudok BBB felületet létrehozni a kurzusomban?
Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Ezután, ha még nincs, érdemes új témát hozzáadni az üres kurzushoz a Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a BBB felület létrehozását. Ki kell választani a Tevékenységek közül a BBB-t. Hozzáadásával a BBB beállításai felületre jutunk. Itt lehet megadni a címét, idejét, egyéb paramétereket, résztvevőket, oldal alján mentés. Itt lehet a prezentációhoz feltölteni az előzetesen pdf -é átalakított 1 darab, 100 oldalnál nem hosszabb ppt-t is.
Hogyan tudom a hallgatókat feliratni a BBB prezentációhoz?
Alapesetben a kurzusba feliratkozott hallgatók mind nézőként kerülnek a BBB terembe, a tanárok pedig moderátori szereppel. Ezt meg is lehet változtatni, illetve szükség szerint például egy konkrét hallgatót moderátorként külön hozzáadni a BBB teremhez. A Résztvevő/ "Felhasználó" kiválasztásával lehet egyenként hozzáadni személyeket a teremhez. Ez pl. egy hallgató vizsgáztatásánál vagy külön konzultáció megtartásánál előnyös, ha nem szeretnénk, hogy a kurzusból másvalaki is csatlakozzon a teremhez. Ha egy hallgatónak külön moderátori szerepet akarunk adni a BBB-ben, akkor is név szerint külön hozzáadhatjuk őt. Így a kurzusban hallgatóként, de a BBB-ben moderátorként lesz jelen az illető.
Készíthetek felvételt a prezentációról?
Igen. A képernyő tetején nagyjából középen van egy gomb Felvétel indítása névvel. Annak a bekapcsolásával indul a felvétel, kikapcsolásával megállítható a felvétel, majd újra indítható előadás közben. A videófelvétel terheltségtől függően általában 1-2 napon belül belül fog megjelenni a BBB tevékenységben és bármikor megnézhető lesz 180 nap tárolási időn belül. Figyelem: a beállításoknál a Típus: "Terem/Tevékenység/felvételekkel " -re kell legyen állítva. Az oktató saját, más kurzusaiba is átköltöztethető egy ilyen felvétel, de mivel egyszerre csak egy kurzusban lehet közzétenni a felvételeket, importálás esetén eltűnik az eredeti kurzusból.
Készítettem felvételt a prezentációról, mégsem jelenik meg sehol sem. Mi ennek az oka?
A felvétel csak akkor lesz látható, ha a a Beállításoknál a Típus: "Terem/Tevékenység/felvételekkel " -re van állítva (alapeset). A Rögzítési beállításoknál ne lkapcsoljuk be a Csak importált hivatkozások megjelenítését. Értesítés nem jön a felvétel létrejöttéről, csak ellenőrzéssel győzödhetünk meg, hogy elkészült-e már.
Megváltoztattam a nevem. Hogyan tudom az e-learning rendszerben is átírni a nevem?
Névváltozáskor a felhasználók az Informatikai Igazgatóság helpdesk szolgálatán, a helpdesk@szie.hu címen kérhetik nevük módosítását. Miután ott megtörtént a változtatás, az E-learning rendszerbe való újabb belépéskor ott is módosulni fog a felhasználó neve.
Hibaüzenetet kapok a rendszertől. Hol jelezzem?
Hibaüzenet esetén teljes képernyőkép és/vagy hibaüzenet pontos leírása, kurzus linkje vagy címe, körülmények leírása, böngésző megadása szükséges.
Hogyan hozhatok létre Teams linket a kurzusomban?
Cimke tananyag létrehozásával, vagy Közleményekben új téma hozzáadásával, a szövegbe való belinkeléssel hozható létre.
Magyar nyelvű tájékoztató a Teams használatához a Moodle-ban oktatók számára
Kik csatlakozhatnak a Teams előadáshoz?
A kurzus résztvevői a linkre való kattintással a Teams gépre való letöltése nélkül csatlakozhatnak a "Csatlakozás/ Folytatás ebben a böngészőben " választásával.
Ha a Teams linket elküldjük külsős oktatóknak, ők is tudnak csatlakozni az e-learning felületre vagy kurzusba való bejelentkezés nélkül.