Új felsőoktatási tananyagok révén fejlődhet a social farming koncepciója
A vidéki közösségek és gazdaságok Európa-szerte történő megerősítését tűzte ki célul a Szent István Egyetem részvételével zajlott Szociális farm képzés a felsőoktatásban (SoFarEDU) elnevezésű Erasmus+ projekt. A szakmai partnerek a különböző célcsoportok igényeihez igazodva interdiszciplináris felsőoktatási tananyagokat dolgoztak ki, valamint meghatározták az oktatás minőségi normáit is.
Az elmúlt években folyamatosan nő az érdeklődés a szociális gazdálkodás (social farming) mint új mezőgazdasági és szociális tevékenység iránt, erre a tendenciára azonban sem az agrár, sem a szociális egyetemi oktatási programok nem képesek megfelelően reagálni. Épp ezért a legtöbb európai országban csak néhány úttörő projekt kínál továbbképzést egyetemi szinten ezen a területen.
.
Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság 2012-ben kelt állásfoglalása szerint a szociális mezőgazdaság olyan innovatív megközelítés, amely két koncepciót köt össze: a többfunkciós mezőgazdaságot, valamint a helyi szintű szociális szolgáltatásokat, illetve egészségügyi ellátást. Olyan tevékenységek összességeként lehetne meghatározni, amelyek – növényi és állati – mezőgazdasági forrásokat használnak fel vidéki vagy városkörnyéki övezetekben olyan szociális szolgáltatások létrehozására, mint a rehabilitáció, a terápia, a védett munkahelyek, az egész életen át tartó tanulás és a társadalmi integrációhoz hozzájáruló más tevékenységek.
Ennek megfelelően a cél többek között az, hogy egy mezőgazdasági üzem keretén belül megteremtsék azokat a feltételeket, amelyeknek köszönhetően a sajátos szükségletekkel rendelkező személyek részt tudnak venni a gazdaság mindennapi tevékenységeiben, hogy így biztosítsák e személyek fejlődését és előrejutását, valamint, hogy javítsanak jóllétükön.
A szociális gazdálkodás a szociális szféra dolgozóit és a gazdálkodókat érinti leginkább, a témához kapcsolódó tudás ugyanakkor számtalan tudományterületet érint, így mezőgazdasági ismeretek, menedzsment-készségek, valamint szociálpedagógiai kompetenciák egyaránt szükségesek hozzá. A különböző érintett szakmák eddig azonban nem vagy csak elhanyagolható mértékben kerültek kapcsolatba egymással.
A 2017-1-DE01-KA203-003583 azonosítójú SoFarEDU-projekt célja a vidéki közösségek és a vidéki gazdaságok megerősítése volt Európa-szerte, a szociális gazdaságok számának és mindenekelőtt minőségének növelésével. Ezen célkitűzését úgy kívánta megvalósítani, hogy az egyetemi képzőhelyek számára eszközöket biztosított a szükséges szociális gazdálkodási ismeretek elsajátításához. A szociális gazdálkodás oktatás minőségi normáinak meghatározása, illetve a különböző célcsoportok igényeihez igazított felsőoktatási tananyagok kidolgozása révén a szociális gazdálkodással kapcsolatos képzés jelentős fejlődésnek nézhet elébe.
A projekt keretében létrehozott eredménytermékek tartalmazzák a szociális gazdálkodás oktatásának minőségi szabványait, pedagógiai útmutatót, mintatantervet, a témaköröket bemutató absztraktkötetet és az egy-egy témakört teljes terjedelmében kidolgozva tartalmazó tankönyvet. Az absztraktgyűjtemény és az oktatási tananyag angol és magyar nyelven is hozzáférhető a projekt honlapján.
A projekt a német Thüringer Ökoherz e.V. vezetésével, a Szent István Egyetem, a cseh JABOK – Academy of Social Pedagogy and Theology és a University of South Bohemia in České Budějovice, a német Hochschule für Nachhaltige Entwicklung Eberswalde, az osztrák Hochschule für Agrar- und Umweltpädagogik, valamint a norvég University College of Agriculture and Rural Development részvételével zajlott. A projekt teljes támogatási összege 438 115 euró volt, melyből a Szent István Egyetem 40 489 eurós forrásban részesült.